Het product is succesvol aan uw winkelwagen toegevoegd

Aantal
Totaal

Er zijn 0 artikelen in uw winkelwagen. Er is 1 artikel in uw winkelwagen.

Totaal producten (incl. btw)
Totaal verzendkosten (incl. btw) Gratis verzending!
Totaal (incl. btw)
Ga door met winkelen Doorgaan naar betalen

WAT KAN IK DOEN TEGEN INTERNETFRAUDE

Tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van het internet. Er gaat geen dag meer voorbij dat we niet even het nieuws checken, iets op facebook delen of een betaling doen via internetbankieren. Het is dus bijna vanzelfsprekend dat steeds meer criminelen ook actief van internet gebruik gaan maken om zo hun slag te slaan.

Er worden niet alleen bedrijven opgelicht door cybercriminelen, maar ook u als “normale burger” bent allang niet meer veilig. Er zijn inmiddels al diverse manieren bekend waarop internetcriminelen gegevens stelen. Vervolgens proberen ze bijvoorbeeld uit uw naam aankopen te doen of uw bankrekening leeg te halen. Reden te meer om hier serieus aandacht aan te besteden. PC-Score helpt u daar graag mee. Hieronder geven wij een aantal veel voorkomende voorbeelden van Cybercrime en een aantal tips waarmee u zichzelf beter kunt beschermen. Voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen!

Phishing

Phishing is misschien wel de meest voorkomende vorm van internetfraude. In vrijwel alle gevallen wordt u benaderd via e-mail. Hierin wordt u gevraagd om bepaalde handelingen te verrichten die de oplichters vervolgens in staat stellen om bij uw gevoelige gegevens te kunnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-mail van uw bank waarin wordt gevraagd “uw inloggegevens te controleren”. Vervolgens klikt u op de link in de e-mail en komt u op een website die als twee druppels water lijkt op de site van uw eigen bank. Dit is echter een door internetcriminelen nagemaakte website. De gegevens die u op deze website invult, komen vervolgens rechtstreeks bij de internetcriminelen terecht met alle gevolgen van dien.
Tros Radar heeft recentelijk nog aandacht besteed aan een nepmail van Microsoft. In een mail van 'Microsoft' staat dat je account niet is bijgewerkt. Je dient je identiteit te verifiëren, anders wordt je account geblokkeerd. Let op: doe dit niet! Het bericht is vals en komt niet van Microsoft.

Een ander voorbeeld is dat u een e-mail ontvangt waarin staat dat u een betaling van een X-bedrag heeft gedaan met Paypal. Vervolgens staat er onder in de e-mail “klik hier als u deze betaling wilt annuleren”. De betaling komt u waarschijnlijk niet bekend voor en daardoor bent u geneigd om op de “annuleren”- button te klikken, maar pas op! Wanneer u hier op klikt geeft u (zonder het zelf door te hebben) akkoord om deze betaling juist WEL uit te voeren, maar dan aan internetcriminelen.

Op de site van Fraudehelpdesk kun je veel meer voorbeelden zien van bekende Phishing mails. Klik hier om voorbeelden te bekijken.

Wees vooral alert op het feit dat internetcriminelen de hele dag bezig zijn met het bedenken en maken van geloofwaardige trucs. Ze spelen vaak in op de actualiteit en ze gebruiken daarbij namen van grote bedrijven als Mediamarkt en bekende instanties zoals het Centraal Justitieel Incasso bureau of KPN. Ze proberen zo om nog geloofwaardiger over te komen, zodat u dus nog makkelijker in de val loopt en een gevoel te creëren waardoor u de noodzaak voelt om ergens op te klikken. U kunt hierbij denken aan een e-mail met de volgende kop: “U heeft een prijs gewonnen” of “Betalingsherinnering”. In beide gevallen zijn mensen snel geneigd om door te klikken. Niemand wil tenslotte te laat betalen en een boete krijgen of een prijs mislopen door niet te klikken. Maar vraag je dan meteen af of je wel aan iets hebt meegedaan waardoor je die prijs kon winnen…

Hoe herken ik een Phishing mail?

  • Afzender
    Controleer het adres van de afzender. De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van je bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Is het adres vaag of onduidelijk? Dan heb je waarschijnlijk met phishing te maken.
  • Aanhef
    Word je met hele algemene termen, zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant' aangesproken, let dan op. Bedrijven en instanties waar je klant bent, gebruiken meestal in ieder geval je achternaam in een e-mail of weten of je een man of een vrouw bent.
  • Vragen naar persoonsgegevens
    In veel nepmails staat het verzoek om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen' en om vervolgens op een link te klikken. Doe dit nooit zomaar. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens. Bel het bedrijf of de instantie liever eerst op om te controleren of ze de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.
  • Taalgebruik en vormgeving
    De huidige generatie nepmails staat allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Lees en bekijk de e-mail goed om te zien of je toch geen onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere e-mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.
  • Links
    Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd of dat je naar een valse website wordt geleid. Klik dus nooit zomaar op de links in een e-mail die je niet vertrouwt. Controleer het adres van de link, door (zonder erop te klikken) de cursor van je muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.
  • Bijlage
    Een bijlage in een nepmail kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd. Open dus nooit zomaar een bijlage van een e-mail die je niet vertrouwt. Een zip-bestand is altijd verdacht aangezien documenten zoals facturen en aanmaningen nooit op deze manier worden verstuurd. Verwacht je toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat ze precies verstuurd hebben en op welke manier. Gebruik ook hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

Telefonische Fraude

Een andere veel voorkomende methode is het geld afhandig maken door middel van een telefoontruc. U wordt bijvoorbeeld gebeld door iemand die zegt van de helpdesk van Microsoft te zijn. Deze persoon zegt dat uw Windows computer niet in orde is, maar dat hij dit probleem makkelijk voor u kan oplossen. De zogenaamde Microsoft medewerker vraagt u naar een bepaalde site te gaan en vanaf daar kan hij uw computer overnemen. Hij vraagt u vervolgens een aantal handelingen uit te voeren en wachtwoorden in te voeren en zo geeft u zonder dat u er bij nadenkt alles prijs aan de kwaadwillende persoon. Om uiteindelijk te checken of alles opgelost is, vraagt hij vervolgens om in te loggen bij internetbankieren en zo zijn ze dan zelfs in staat om geld van uw rekening te halen zonder dat u tijd heeft om er over na te denken. Andere bekende malafide helpdesks zijn degene die zich voordoen als Hotmail en Gmail.

Ook nemen mensen vaak zelf contact op met een telefonische helpdesk die later nep blijkt te zijn. Als men bijvoorbeeld bij een computerprobleem naar hulp gaat zoeken op Google, kunnen er malafide websites in de lijst zoekresultaten verschijnen.. ook bovenaan! De zogenaamde helpdeskmedewerker probeert vervolgens om het slachtoffer ongemerkt geld of persoonlijke gegevens afhandig te maken in plaats van het probleem te verhelpen.

Voor meer informatie over telefonische internetfraude kunt u hier kijken: Telefonische fraude.

E-mail, WhatsApp, sms

Naast de traditionele e-mails en telefoontjes worden mensen ook per WhatsApp of sms benaderd, met als doel om allerlei codes zoals verificatiecodes, bevestigingscodes, beveiligingscodes, pincodes van internetbankieren en mobiel bankieren te ontvreemden.

U ontvangt bijvoorbeeld een WhatsApp-bericht of sms met de melding dat er een blokkade op uw mobiel-bankieren-app zit. Achter de phishing-link zit een pagina waar wordt gevraagd om gebruikersnaam en wachtwoord, gevolgd door een instructie om de zogenaamde update te installeren. Dit betreft in werkelijkheid een valse app die al uw sms-berichten doorstuurt naar de fraudeur.

Wat te doen om telefonische fraude tegen te gaan:

Vertrouwt u het niet en denkt u dat u met een oplichter te maken heeft? Bel dan zelf terug, maar niet naar het nummer dat u van de beller krijgt of dat u in het display van uw telefoon ziet. Zoek in plaats daarvan zelf het telefoonnummer op via de website van de organisatie. De algemene telefoonnummers van de banken kunt u hier vinden. Geef nooit uw pincode of inlogcodes. Banken vragen daar nooit om. Ook niet als een medewerker betrouwbaar klinkt en zegt dat u hem juist wel uw gegevens kunt geven.

Uw bank vraagt u nooit per telefoon, e-mail, WhatsApp of sms om:

  • uw verificatiecode voor internetbankieren of bankieren via de bank app.
  • uw pincode.
  • uw creditcardnummer, CVC-code of de geldigheidsdatum van uw creditcard.
  • in te loggen op internetbankieren.
  • via een link naar een nieuwe website te gaan.
  • een update van internetbankieren of een nieuwe website te testen.
  • de veiligheid van uw computer te testen.
  • uw betaalpas naar uw bank terug te sturen. U krijgt automatisch een nieuwe betaalpas toegestuurd. Uw oude pas moet u doorknippen door de chip en door de strip en kunt u vervolgens gewoon weggooien.

Afpersing

Cryptolockers zijn een veel voorkomend probleem. Hierbij verkrijgen internetcriminelen toegang tot uw computer doordat u bijvoorbeeld op een link klikt, waarna er Ransomware ofwel gijzelsoftware op uw pc wordt geïnstalleerd. Deze software versleutelt uw foto’s, documenten en andere bestanden waardoor ze onbruikbaar worden. Al uw opgeslagen werk wordt dus in één klap ontoegankelijk. Alleen wanneer u ingaat op de eis van de criminelen om een X-bedrag te storten, zullen zij uw data misschien weer vrijgeven. Een voorbeeld hiervan ziet u in het onderstaande fragment:

Een andere vorm van fraude is afpersing via e-mail. Criminelen sturen e-mailtjes waarmee ze de ontvangers afpersen. Zogenaamd zouden er intieme privé-beelden zijn gemaakt. De afzender dreigt deze online te verspreiden. Om dit te voorkomen moet het slachtoffer volgens de e-mail binnen een korte periode een flink bedrag betalen. De taal in de e-mail is intimiderend. Zo dreigt de afzender de beelden onmiddellijk te publiceren als de ontvanger aangifte doet bij de politie.

Advies
Betaal niet! Het verhaal is nep en het geld verdwijnt in de zakken van internetcriminelen.

Op 29 september j.l. meldde RTL Nieuws dat een nieuw gijzelvirus ertoe leidt dat duizenden Nederlanders niet meer bij bestanden op hun computer kunnen. Cybersecuritybedrijven zagen de afgelopen twee maanden een "enorme stijging" in het aantal Nederlandse besmettingen op Windows-computers.

Het virus GandCrab eist 1.000 euro losgeld van gedupeerden. Pas na betaling kunnen ze hun computer weer gebruiken. Deze ransomware wordt onder meer verspreid via bijlagen in e-mails. Ook duikt het virus op in gratis, illegale versies van software waarvoor normaal betaald moet worden.
Het hele artikel kun je bekijken op de site van RTL nieuws.


Hoe herken je internetfraude:

Zoals al beschreven zijn er aanknopingspunten waar je internetfraude vaak aan kunt herkennen. Deze punten komen ook aan bod in de onderstaande video:

Handige tips

  • Geef nooit je wachtwoord, pincode of andere vertrouwelijke gegevens via e-mail.
  • Vermijd het klikken op links in e-mails. Typ in plaats daarvan het webadres van de website die je wilt bezoeken in de adresbalk van je internetbrowser. Als je met de cursor op de link gaat staan zonder deze aan te klikken, zie je of de link bij de juiste website hoort.
  • Open de bijlage van een e-mail alleen wanneer je de afzender vertrouwt. Een bijlage kan een virus bevatten.

Bescherm jezelf dus tegen internetcriminelen die op je gegevens uit zijn, dat kan onder meer op de volgende manieren:

1. Installeer altijd direct updates
Updates bevatten vaak ook beveiligingsupdates waardoor je gegevens beter beschermd blijven. Installeer daarom altijd direct alle software- en app-updates op je computer, tablet en mobiele telefoon.

2. Leer foute links herkennen
Een nepmail met daarin een valse link is een veelgebruikte manier om je gegevens te ontfutselen. Als je een nepmail kunt herkennen, en niet op linkjes en bijlagen klikt, snij je internetcriminelen flink de pas af.

3. Maak regelmatig een back-up
Voorkom dat je foto's, werkstukken en alle andere bestanden kwijt raakt doordat je computer bijvoorbeeld besmet wordt met een virus. En vergeet ook de bestanden op je mobiele telefoon en tablet niet.

4. Gebruik sterke wachtwoorden
Hoe langer het wachtwoord, des te veiliger het is. Gebruik daarom altijd minstens 8 tekens, maar het liefst meer. Hoofdletters, cijfers en speciale tekens (!, @, #, $, % enz.) maken het wachtwoord sterker. Zet geen makkelijk te raden (persoonlijke) informatie in het wachtwoord, zoals een naam, geboortedatum of adres. Gebruik ook andere wachtwoorden voor verschillende accounts.


Virusbescherming

Wilt u naar aanleiding van het bovenstaande meer informatie over de mogelijkheden van PC-Safe, de beveiligingssoftware van PC-Score? Kijk dan op de PC-Safe pagina op deze website of neem contact op met de medewerkers van onze helpdesk via e-mail: helpdesk@pcscore.nl of telefoonnummer 0317-350095 (keuze 4).